onsdag 23. juli 2014

Ripsgelè 2014

Å du herlige bær tid!! Skal du lage ripsgelè i år må du ut og plukke NÅ! For å få gelè må du plukke bærene før de er helt modne, Pektininnholdet blir nemlig fort redusert i overmodne bær, som igjen gjør at geleen ikke stivner. 


Jeg benytter min mors gamle saftkoker til formålet, og fylte den opp med bær, som jeg har fått god hjelp til å plukke, av små ivrige hender! Hell vann i kjelen og sett saftkokeren på plass. Vannet skal koke - ikke fosskoke. Når saften begynner å renne ut av slangen , setter du en kjele under slik at saften kan renne direkte opp i den , på den måten slipper du at saften kokes i saftkokeren og deilige råvarer dampes bort.

* 1 liter oppmålt saft
* 700-900 gram sukker


Kok opp den tilmålte saften, den kan godt koke i 1- 2 min. Tilsett sukkeret litt etter litt - saften skal da ikke koke, men kokes opp igjen , i ca. 20 min. Skum av, ta av det skummet som måtte danne seg. Ta litt gele på et tefat og sjekk om den stivner. Kok ikke for lenge og for kraftig, det kan være en årsak til at gelèn ikke stivner.



Tips : passer utmerket til hjemmelaget brød med brunost, en topping av ripsgelè gjør høstkvelden komplett.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar